I velká společnost s mezinárodními úspěchy a tradicí budovanou mnohá desetiletí může zůstat rodinnou firmou. Hornorakouský Internorm to jasně dokazuje – je tu s vámi už 90 let a díky předávání z generace na generaci staví na stejných hodnotách jako v době svého vzniku.
Rodinná firma Internorm si zakládá na osobním přístupu.
Ve vedení společnosti stojí již třetí generace z rodu Klingerů, která navazuje na práci svých předchůdců a posouvá ji zase o kus dál. Představujeme vám zástupce všech tří generací a jejich vize, bez kterých by Internorm nebyl tam, kde dnes je.
Ve 30. letech 20. století založil Eduard Klinger stavební a zámečnickou dílnu v Linci.
1. generace: Vybudování pevných základů
Pevné základy společnosti položil Eduard Klinger, který v roce 1931 založil stavební a zámečnickou dílnu KLINGER v Linci. Z malé dílny, která stavěla na práci jednoho člověka, se postupně stala středně velká zámečnická firma se zaměstnanci. Od svého vzniku se orientovala na vývoj a výrobu okenních a dveřních komponentů. Ve 40. letech vyvinula vlastní zasklívací lišty pro velkoplošné prosklení, které ve své době nemělo obdoby.
Značka Internorm se však zrodila až o nějakou dobu později, konkrétně v roce 1966. Eduard Klinger viděl velký potenciál v UPVC materiálu, který byl v odvětví výroby oken velkou novinkou. Chopil se příležitosti a získal první licenci na konstrukci plastových okenních rámů v Rakousku. V Traunu vzápětí vznikl první výrobní závod, kde se sídlo společnosti společně s centrálou Mezinárodní sítě oknařů IFN nachází i dnes. Zakladateli se podařilo dosáhnout maxima na rakouském trhu. Expanze do dalších evropských zemí pak byla úkolem následující generace.
2. generace: Expanze do dalších evropských zemí
V roce 1967, tedy brzy po založení značky Internorm, se Eduard Klinger rozhodl zapojit do vedení firmy i své tři děti – Eleonore, Eduarda a Helmuta. Každý z nich získal ve společnosti 25% podíl. Společnými silami se pustili do dalšího rozvoje firmy a rozšiřování výrobních kapacit. Velkým krokem bylo založení dalšího výrobního závodu, a to v Sarleinsbachu.
Klingerovi zde spustili vlastní extruzní linku, a tak mohli vyvíjet plastová okna nezávisle na okenních profilech od dodavatelů. Později vznikl v Lannachu třetí výrobní závod. V době založení byl orientovaný na výrobu dřevěných oken, dnes zde vznikají špičková dřevohliníková okna Internorm.
Ve výrobním závodě v rakouském Lannachu se dnes vyrábí špičková dřevohliníková okna Internorm.
Druhé generaci vedení společnosti se podařilo opustit hranice Rakouska a prorazit v zahraničí. Už v roce 1983 začala společnost své výrobky exportovat do Německa, Itálie a Švýcarska. Vstoupila dokonce i na turecký trh. K největšímu rozvoji exportní síly došlo na počátku 90. let, kdy se Klingerovi rozhodli opustit přímý prodej a prodávat své výrobky prostřednictvím kvalifikovaných prodejců.
Dnes Internorm působí v mnoha evropských zemích.
3. generace: Důraz na inovace a rozšíření exportu
Během několika desetiletí se vedení společnosti podařilo rozjet výrobu ve třech závodech a exportovat do řady evropských států. V roce 1997 se představitelé 2. generace stáhli z operativního obchodu, vstoupili do dozorčí rady a do představenstva delegovali své potomky – Christiana Klingera, Anette Klingerovou a Stephana Kubingera. Do čela firmy tak nastoupila už třetí generace, která navázala na práci svých předků a pokračuje v rozvoji i v současnosti.
Internorm je po celou dobu působení průkopníkem v oblasti inovací a díky vizionářskému přístupu třetí generace udává směr i v současné éře. První I-tec inovace závorování, větrání a stínění spatřily světlo světa už v roce 2012 a další brzy následovaly. Poslední novinkou z roku 2020 je inovace I-tec Secure, která znemožňuje vypáčení okna a je standardně integrovaná do oken KF 520.
Ačkoliv dnes Internorm působí v mnoha zemích, stále si zakládá na tradici rodinné firmy, jejíž základy položil Eduard Klinger.
I přes enormní rozmach a přesah za hranice Rakouska i Evropy si Internorm zachoval principy rodinné firmy. Díky důrazu na lidský přístup i neutuchajícím snahám o pokračování v budování značky je odkaz Eduarda Klingera viditelný v každém novém výrobku, který Internorm uvede na trh.
Zdroj fotografií: Internorm